نماینده‌گان مجلس: خروج تمامی نیروهای امریکایی فاجعه است

- ۲۳ جدی ۱۳۹۱

در صورتی‌که امریکا تمامی نیروهایش را پس از ۲۰۱۴ از افغانستان خارج کند، احتمال وقوع جنگ داخلی و فاجعه در کشور وجود خواهد داشت.
شماری از نماینده‌گان مجلس با بیان این مطلب گفته‌‍اند که خروج تمامی نیروهای امریکایی، زمینۀ سلطۀ طالبان بر افغانستان را مساعد می‌سازد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این در حالی است که پیش از این کاخ سفید اعلام کرد، واشنگتن خروج تمام نیروهای امریکایی از افغانستان را در سال ۲۰۱۴ میلادی رد نمی‌کند. با وجود اظهارات اولیه از سوی فرماندهان ارشد ارتش امریکا در افغانستان درخصوص باقی ماندن ۱۵ هزار سرباز امریکایی در این کشور، بن رادز، معاون مشاور امنیت ملی امریکا اعلام کرد که باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا می‌تواند تصمیم بگیرد تمام نیروهای این کشور همانند آنچه در سال ۲۰۱۱ میلادی در عراق رخ داد، در سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج شوند.
او در پاسخ به سوالی درباره بررسی ماموریت ناتو به نام «گزینه صفر» که در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی به پایان می‌رسد، افزود: این یک گزینه است که ما آن را بررسی می‌کنیم. رادز هم‌چنین این موضوع را مشخص کرد که تصمیم درباره سطوح مختلف حضور نیروهای نظامی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان برای چند ماه طول می‌کشد و این امر به اهداف امنیتی امریکا در افغانستان، وجود پناهگاه‌های امن القاعده و تضمین این مساله که نیروهای افغان آموزش دیده و مجهز شده بتوانند امنیت کشورشان را تامین کنند، بسته‌گی دارد.
نعیم لالی، عضو مجلس گفت: در صورتی که امریکایی‌ها بدون هیچ برنامه‌یی تمام نیروهایشان را از کشورمان خارج سازند، احتمال دارد جنگ داخلی بار دیگر در افغانستان تکرار شود.
او افزود: خروج تمامی نیروهای امریکایی از افغانستان، راه را برای افزایش فعالیت‌های طالبان هموار می‌سازد.
در سال ۱۹۸۹ زمانی که نیروهای شوروی سابق پس از یک دهه جنگ از افغانستان خارج شدند، دولت افغانستان با چالشی جدی مواجه شد.
در حال حاضر امریکا حدود ۶۸ هزار نیرو در افغانستان دارد و این رقم احتمالاً تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۴ به شدت کاهش خواهد یافت.
یک عضو دیگر مجلس گفته است: در صورتی که نیروهای امریکایی بدون آموزش نظامی نیروهای امنیتی افغان از کشور خارج شوند، این مسأله به وقوع فاجعه منجر خواهد شد.
در همین حال، شکریه بارکزی، یکی دیگر از اعضای مجلس نماینده‌گان اعلام کرد: خروج تمامی نیروهای امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ از افغانستان بدین معنا خواهد بود که واشنگتن شکست را پذیرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.